ISDN Stopt! En nu? Qonnected helpt!

kpn-kondigt-einde-isdn-aan.jpg

  1. Zeg uw ISDN-contract tijdig op
  2. Garandeer voldoende internet-bandbreedte
  3. Schaf de juiste telefoontoestellen aan
  4. Zoek alternatieven voor Alarm- en PIN-oplossingen
  5. Stel uw wensen voor telefonie vast

1. Uw ISDN-contract opzeggen

Controleer of u een ISDN-abonnement heeft. En stel vast of het gaat om een ISDN1, ISDN2 of PSTN-abonnement, dat per 1 september 2019 stopt. Houd er rekening mee dat de meeste contracten stilzwijgend verlengd worden, waardoor het ook kan gaan om oude abonnementen.

Zoek het telefoonnummer, e-mailadres of postadres van de aanbieder op, zodat u telefonisch, via e-mail of schriftelijk kunt opzeggen. Let op: heeft u een servicecontract bij uw telefooncentrale? Zeg ook deze op, omdat u die niet meer nodig heeft met VoIP telefonie.

2. Garandeer voldoende internet-bandbreedte

Bellen met VoIP werkt in tegenstelling tot ISDN volledig via internet. Telefonie vraagt om beperkte bandbreedte, dus houdt rekening met 2 Mb beschikbare uploadsnelheid en 2 Mb beschikbare downloadsnelheid om zorgeloos te kunnen bellen. Houd daarnaast rekening met andere applicaties die u zakelijk gebruikt, om een probleem met voldoende internet-bandbreedte te voorkomen.

3. Schaf de juiste telefoontoestellen aan

Bellen via Voice-over-IP (VOIP). Dat betekent dat u daarvoor gebruik dient te maken van IP-toestellen. Deze telefoontoestellen zijn geschikt voor gebruik via internet.

Tip: ontvangt u nog fax-berichten? De ontvanger daarvoor heeft u niet meer nodig. VoIP telefonie biedt standaard een fax-app, waarmee u fax-berichten als e-mails kunt ontvangen.

4. Zoek alternatieven voor Alarm- en PIN-oplossingen

Gebruikt u een alarm of PIN-oplossing via ISDN? Zoek daarvoor tijdig naar alternatieven.

Alternatief voor alarm via ISDN

U kunt eventueel gebruik maken van een gateway die het nieuwe digitale signaal omzet naar een analoog signaal. Houd er rekening mee dat veel verzekeringsmaatschappijen dat niet accepteren. Zij vereisen het doormelden van alarmmeldingen vanuit het systeem naar de centrale over een beveiligde (en gecertificeerde) verbinding. De kans is daarmee groot dat u een aparte verbinding met alarmtransport dient te gebruiken.

Schaft u recent een nieuwe alarmcentrale aan? Die biedt doorgaans de mogelijkheid tot doormelding via internet. De centrale stuurt meldingen via internet naar de meldkamer, inclusief mobiele back-up. Een mobiele SIM voorkomt daarmee dat uitval van de internetverbinding roet in het eten kan gooien.

Tenslotte zijn er aparte kastjes beschikbaar om de doormelding via internet alsnog te realiseren, als dat binnen de centrale niet standaard mogelijk is. De kosten hiervoor bedragen €250 - €1.500.

Alternatief voor PIN via ISDN

De Betaalvereniging Nederland adviseert bedrijven over te stappen naar IP-pinnen, omdat een analoge of ISDN-verbinding geen snelle betalingsafhandeling kan garanderen.

Sluit voor dit alternatief een overeenkomst af met een PIN-provider, op een van de twee gangbare manieren:

  1. Mobiel pinnen:
    Via GPRS of 3G/4G. Een all-in prijs is gebruikelijk, inclusief de kosten voor het mobiele dataverbruik.
  2. PIN-over-IP:
    Via Wifi of een vaste internetverbinding met PIN-transport voor de beveiliging van transacties. Dit biedt de snelste verwerking en meeste stabiliteit.

5. Stel uw wensen voor telefonie vast

Bepaal hoe u zakelijk gebruik wilt maken van de telefonieomgeving, op basis van drie globale mogelijkheden:

  • De huidige set-up behouden:
    Behoud de combinatie van vast en mobiel, maar stap over van het traditionele ISDN naar VoIP telefonie voor een digitale oplossing met nieuwe functionaliteiten.
  • Vaste en mobiele telefonie combineren:
    Verbeter de bereikbaarheid en professionaliteit van uw bedrijf. Bespaar bovendien aanzienlijk op de kosten, door vast en mobiel te combineren.
  • Vast vervangen door mobiel:
    Vervang de vaste aansluitingen door mobiele telefonie, zodat u voortaan altijd en overal bereikbaar bent.

Stel bijvoorbeeld vast hoeveel medewerkers intern of altijd op kantoor werken, zoals de receptionist(e). Het is voor hen het makkelijkst om een vast toestel te gebruiken. Houd aan de andere kant rekening met het aantal medewerkers dat rollen vervult waarbij de mobiele bereikbaarheid juist belangrijk is, bijvoorbeeld bij klanten op locatie. Zij zullen vooral hun mobiele toestel gebruiken. Bovendien zijn er rollen denkbaar waarbij zowel vaste als mobiele bereikbaarheid belangrijk is.

Denk tenslotte na over de manier waarop uw organisatie bereikbaar moet zijn. Wilt u alle inkomende en uitgaande oproepen via uw lokale of algemene vaste nummer voeren of alle medewerkers bereikbaar maken op zijn of haar eigen of vaste nummer? Stel vast hoe u uw prospects en klanten het snelst en best van dienst kunt zijn. Denk na over een keuzemenu of een belgroep, zodat u binnenkomende telefoontjes op de juiste manier kunt behandelen. Schakel snel door naar de sales-afdeling, laat meerdere telefoons tegelijkertijd afgaan of gebruik een vaste of circulaire volgorde van medewerkers. Benieuwd? Neem contact met ons voor het maken van een vrijblijvende afspraak.

Share:

Eerdere berichten

Coglas gebied uitbreiding

Coglas gebied uitbreiding

Sinds deze week is het ook mogelijk om in onderstaande plaatsen het actie tarief van Coglas Zakelijk Glasvezel af te nemen. Hierdoor kunnen ondernemers in deze plaatsen ook profiteren van zeer aantrekkelijke maandbedragen en zeer snel internet.
ISDN Stopt! En nu? Qonnected helpt!

ISDN Stopt! En nu? Qonnected helpt!

Overstappen van ISDN naar VoIP telefonie en benieuwd waar u rekening mee moet houden? Ontdek 5 belangrijke zaken om niet te vergeten, voor een zorgeloze overstap:
Snel en stabiel internet mogelijk in buitengebied

Snel en stabiel internet mogelijk in buitengebied

In het Cogas verzorgingsgebied is de aanleg van het glasvezelnetwerk eind 2018 afgerond. Daarmee beschikken de meeste inwoners, scholen en bedrijven over een snelle internetverbinding. Toch is ongeveer 2 procent van de adressen niet aangesloten.